Monday, 10 February 2014

Cara Pengambilan Vitamin / Supplemnet Shaklee Dengan Betol



Ramai yang tertanya2 mcm mana nk mkn dengan betol supplemnt shaklee terutama regular cust ina sendr.Mmg kat botol tak ditunjukkan cara pengambilannya. Jd arini ina berkongsi sedikit ilmu berkenaan cara pengambilan vitamin/supplement Shaklee. Pengambilan vitamin/supplement dengan betol membantu kita memperolehi khasiat & kesan yang maksimum. Jd xde la rasa pembaziran tak gitu???  

Bagi ina yg memang mengambil byk supplment harian mmg kena bijak mengatur masa pengambilan tiap2 jenis supplemt. rasaye setakat hari ini mmg xde masalah. Yang pentig jgn ambil semua suplmt tu dalam masa yang sama sekali gus.cuba jarakkan sedikit masa dalam 15 - 30 min. Sebaiknya cuba amalkan secara konsisten. InsyaAllah hasilnya diperolehi mmg sgt2 bebaloi. klu mmg yg jenis kejap makan kejap tak....dah tu main hentam je tanpa ikut jadual pemakanan mmg xleh nk bantu la... makan laa apa2 jenis suplmnt apa2 brand skali pn kalau takde displin mmg susah laa.

Jgn sesekali berhenti mengambil ubat-ubatan apabila anda mula mengambil supplmnt kecuali apabila doktor mengesahkan anda semakin pulih dan pengurangan ubat atas arahan doktor kerana mendapati anda semakin sihat.

VITAMIN LARUT AIR (VITAMIN B & C)

Seeloknya diambil bersama air kosong selepas sarapan. Tp ina selalu ambil Vit C sebelum breakfast time lapar sbb waktu tgh lapar tu la bdn kita kita akan menyerap semaksimum mungkin zat2 yang ada pada vit C. Nk lg cepat berkesan dicadangkan untuk mengambil bersama jus buah-buahan. Terpulang pada individu sbb Vit C Shaklee ni dihasilkan dari buah oren dan rs masam ckit. Bagi yang tidak tahan eloklaa ambil selepas makan pagi untuk mengelakkan sakit /pedih perut.

  • Elakkan pengambilan bersama dengan makanan berlemak dan berminyak 
  • Elakkan minuman berkafein kerana kafein akan mengurangkan proses penyepan vitamin dalam badan. 
  • Jangan makan seafood (udang) bersama/sebelum/selepas amil Vit C kerana boleh menyebabkan ARSENIC POISONING. Selalunya Arsenic Poisoning hanya berlaku sekiranya pengambilan Vit C secara berlebihan dan dalam masa yang sama mengambil seafood dalam kuantiti yang tinggi. klu ambil kuantiti yang sedikit tiada masalah cuma jarakkan sedikit masa antara Vit C dan Seafood sekurang 2jam..... Benda yang elok klu berlebihan pn jd xelok.memadai la hanya sebiji sehari.  Ermmm panjang yee nk taip.ok2...cukup next entry laa kita citer 



VITAMIN LARUT LEMAK (A,D,E,K)
waa yang ni lg senang.ingat ADEK!!!!!vitamin A,D,E & K memerlukan lemak/minyak untuk mudah penyerapan. Sebaiknya diambil selepas makan makanan yang mengandungi byk lemak dan berminyak. 


1
OSTEMATRIX (KALSIUM)
Seeloknya di ambil bersama minuman bersusu (ESP) atau sebelum tdo



LECTHIN
seeloknya diambil bersama vitamin larut lemak yang lain. amalkan 3 biji selepas makan tengah hari & malam. 


IRON
Sebaiknya diambil bersama vitamin C kerana Vit. C membantu penyerapan IRON dengan cepat

ZINK
Dicadangkan diambil ketika perut kosong dlm 30 min sebelum breakfast/mkn tengah hari kerana dalam proses pencernaan yang normal, zink akan dimusnahkan, dikeluarkan & mengikat dirinya dgn bahan lain

AlFALFA
Amalkan 3-4 biji selepas makan tengah hari / malam (untuk detax/percernaan)

ESP

Amalkan 1scoop ESP untuk breakfast & sebelum tido utk penjagaan kulit,kesihatan dan diet yang sihat. Anda boleh campurkan ESP mengikut perisa kegemaran spt cth di bawah:

  • Bancuh 1 scoop ESP + 1 gelas air suam + 1 sudu milo
  • Bancuh 1 scoop ESP + susu segar LOW FAT
  • Bancuh 1 scoop ESP + segelas air sunquick

*** jgn bancuh guna air panas kerana ia boleh mematikan zat2 yg ada dlm ESP
*** jgn ambil lbh dr 2 scoop ESP dlm 1 hari kerana dibimbangi akan membebankan buah pinggang


Cadangan Jadual Pengambilan Vit/Supplement

Kalau taye ina mmg ina xletak apa2 jadual khas pengambilan Vit. Shaklee. Bergantung pada indv. yg ptg kita tahu bila waktu yang sesuai untuk pengambilannya seperti di atas. Bagi yang mengambil pelbagai supplmnt dlm satu2 cuba jarakkan masa pengambilan vitamin tersebut.at least 15 - 30 min.Begitu juga dos pengambilan tetapi pastikan jgn melebihi dos yg telah ditetapkan (ada pd botol).

PASTIKAN!!!!!!!!!!!!!!!!!


  1. Jgn ambil AlFALFA + VITAMIN E dalam masa yang sama kerana ia boleh menganggu penyerapan alfalfa (jika perlu jarakkan masa 1 - 2jam antara kedua2 supplmt ini)
  2. Jgn ambil IRON + OSTEMATRIK dalam masa yang sama kerana zat besi boleh mengganggu penyerapan kalsium. Zink telah dilengkapi dlm VITA-LEA ( jika perlu jarakkan masa 1 - 2jam antara kedua2 supplmt ini)
  3. Banyak kan minum air kosong sekurangnya 3 litter sehari untuk penjagaan buah pinggang/elakkan buah pinggang berkerja kuat serta mengawal kepekatan darah kerana supplmnt2 & vitamin yang diambil akan memekatkan darah dlm bdn.
  4. Elakkan pengambilan kafein kerana kafein boleh menganggu penyerapan supplmt/vitamin

No comments:

Post a Comment